2017. november 14., kedd

Visszhang


NEMZETI SORSREGÉNY

A tavasz folyamán jelent meg G. Szabó Ferenc legújabb kötete, Félre az útból! címmel a marosvásárhelyi Garabontzia Kiadónál. A gidófalvi szerző második műve olyan rövid prózai írásokat tartalmaz, amelyek mindannyiunk gondolatainak ébresztője lehetnek.

„Minden van itt. A miénk itt minden!” – írja a háromszéki író egyik művében, arra célozva, hogy a székelység képes volna boldogulni önerőből. Feszegeti népe szabadsággátló rácsait, árulók között keresi a kiutat a megalkuvásból, az önmegtagadásból. Megméretkezik a mindenkori idegen hatalmak eltipró próbálkozásaival, daccal és reménnyel ragad tollat. Bátorság kell egy ilyen könyvet megírni, az érzelmek tiszta áradását úgy to­vább­adni, hogy nyomodban lopakodnak az elleneid.

G. Szabó Ferenc egyéni sajátossága, hogy másképp látja az életet. Nem alkudozik, nem másol, csak körülnéz, megfigyel és alkot. Tollal harcol népe szabadságáért. A falusi hétköznapokból ragad ki drámai mozaikjeleneteket, de büszkén emlékezik Gidófalva nagyjaira is. A könyvet a székelykeresztúri Druta Annamária illusztrálta.

Ilyés András Zsolt, Székely Hirmondó


 

 

 NEMZETI SORSREGÉNY HARMINC SORBAN


   Jó látni, hogy a kezdő író körülnéz azon a földön, amelyen áll, amelyből vétetett, aztán innen néz bele a világba, amelyet jobbítani szándékozik. Ezt cselekszi G. Szabó Ferenc is.
   Nem vesszővel ítélkezik, mint az egykori tanítók, nem is cukorkával, amikor az egyes emberek és korok fogyatékosságait vizsgálja és megírja lírai prózában. Mostani könyvének stílusát is ez határozza meg. A rácsodálkozás a költői alkat sajátossága. A Teremtő fölülről nézi az emberiséget, melyet maga teremtett; még akkor is fölülről, ha állítólag mindent lát alulról is bévülről is. 
   G. Szabó Ferenc közbülről figyel, szemléz és megírja a hibát, a jóságot, mely jellemzi a saját világunkat. – Építs székely kaput magadba, hogy azon át tekints a világba. – Valahogy ilyen kapun át néz a világba az író. Az a lepel, amelyen át tekint mindenekre, nem rózsaszínű, ám a kis írás, amelyből vettük a mondatot, jellemzője e kis prózakötetnek. Anya dédelgeti hazatérő kisiskolás fiacskáját–, milyen jó, hogy sáros a nadrágod (Rejtett monológ) – és ebben a világmindenség szeretettárházából minden megelevenedik, ami a szülői szeretethez tartozik. Aki beteg, aki kis hercegcsemete, annak sosem lehet sáros a nadrágocskája...
   A jól induló prózaíró Szabó Ferenc máris a mindenséggel méri magát. Még akkor is elmondható róla, ha írásai közt találunk tizenöt, huszonöt sorosokat is. A példabeszédek sosem hosszúak. Az evangéliumok mind összegereblyézett tanítások és tanulságok.
   Egyik írásának címe: Mély sóhaj a léttükrön, abban lelem egyik aranyos-fájdalmas műdalunk sorait. „Fenyő, fenyő, árva magyar fenyő, mért hull a könny a búzaszemeken...” A kalász, a búzaszem jelképe százezer helyen is lelhető a magyar nép- és műköltészetben. Világunkban jellegzetes metafora, hogy nem az arat, aki vet.
   És nem nehéz a kapcsolás a valósághoz, hiszen Holnap is a ma? című kis írásában ott van mezítelenre kitakarva a valóság, a megszállókra jellemző rendőri önbizalom látványa. Ilyenkor szeretve szánom én magam, az olvasó azt, aki ezt éli és írja. Viszont G. Szabó Ferenc akkor lenne szánalmas, ha Szingapúr aranyásóiról írna regényt Székelysepsiszentgidófalván ma, itt és most, 2016-ban.
   A bölcsőtől a halott apa álomlátásáig sok mindenről ír G. Szabó Ferenc. Egyetlen írásában nem találkoztam magamutogatással, elhihetetlen kitalálmányokkal, csak úgy, az írás kedvéért. Létcsíny című írása minden megdöbbentő szándék nélkül idézi egy altató ígéret kapcsán a holtat, aki ígért ajándékot fiának, csak elaludjék, a fia ugyanígy az övének, az unoka ugyanígy. És az Olvasó hátborzongás közben ismer magára. Noha Szerző nem a borzongást szándékolta, hanem a nyomorult valóságot mutatni, jobbító szándékkal! A valós jót, ígéretek helyett.
   Az írónál, a földművesnél, az építőknél sosem a szándékot, mindig a megvalósítást, a valóságot figyeljük.
   Akkor is igaz mindez, amit kiemeltünk, ha Félre az útból!  című jelen kötetében sok lírai elem kap közvetlen szerepet. Idézek még a Falu eladó című pár perces novellájából: „Mi, egyszerű parasztok, a világot nem tudjuk megváltoztatni. De ha akarjátok, a világ leghíresebb, leggazdagabb emberei lehetünk, anélkül, hogy keményen megdolgoznánk érte.(...) Adjuk el a falut, úgy ahogy van, mindenestől. (...) Becsukták az ablakot, bezárták a kultúrház ajtaját és a kulcsot felakasztották a kilincsre. Óriási faragott táblára felírták öles betűkkel: FALU ELADÓ.”
   Aki így ír nemzeti „sorsregényt” harminc sorban, Erdélyben, arra figyelnünk kell, még akkor is, ha szívszorítóak az Ő látomásai. Sőt, akkor különösen, hiszen – hiszen önmagunkra figyelmeztet, jelenünkre, jövendőnkre.
   Czegő Zoltán
   2016. február 11.

---------------------------------------------

 

 

 

 

 

Előszó


Nem tudom, jártatok-e már gyermekként idegen padlásokon? Van benne egy áhítat, egy múltbéli üzenet. Van az úgy, hogy a padlás egyetlen kis ablakán, amely gyakran akkora, mint egy cipőtalp, a fénynyaláb porcicás csíkja olyan dolgokra vet fényt, melyek a léleknek bárminél értékesebbek. Mikor gyermekként a nagyszüleim padlását először fedeztem fel, majd a szomszéd János bácsiét, elsőre kicsit félve közelítettem meg a nagy homályos gerendákra, és azok mögé elhelyezett évtizedes mamutokat. Nagy és régi, szúette lisztesládákban századeleji könyvre, katonai rangokra, mozsárra meg sárgásbarnás újságokra találtam. Ott láttam életemben először rokkát, mely teljes szövőfelszerelés mellett feküdt a padlás porában, alázatosan. Emlékszem, egy bőröndben megtaláltam egy pakli nagyon régi kártyát, és ami számomra most is a legizgalmasabb felfedezés volt, az a déd, vagy talán ük apám tinta és penna tartója volt. Egy gerendán feküdt, épp csak elértem és sokáig fogtam, és gondolkodtam: mi is lehet az? Majd elém tárult egy kép a távoli múltból, a számomra ismeretlen ős, amint ebből a tartóból kihúzza a pennát, majd a fán, most is látható tintacseppeket lerázva elkezd írni. Talán egy üzenetet, talán egy levelet?! Ezen izgalmas felfedezések érzete kerített hatalmába mostanság, ahogy G. Szabó Ferenc  barátom verseit olvasni kezdtem. Először kusza keresést, majd határozott lázadásokat véltem felfedezni a soraiban. Azonnal tisztult bennem a képzeletbeli világ. Játék van benne. Nem lázadás, hanem játék a színekkel, tárgyakkal és lelkekkel. Olykor dobálja őket, és olykor szeretettel összehozza, mint zűrös gyermekeket a jó öreg szülő. Ferenc nem próbál verseivel tökéleteset alkotni. Verseiben ott van minden, amit gondol. Csupa őszinte szavak fonata, helyenként érzékiesen, olykor dobálva, mint összefogott újságot az, aki már a főcímtől rosszul lett. Játék a szavakkal, sorokba zárt véleményeket olvashatunk versekké olvadva vagy fagyva. Kortól, politikától, eseményektől, emberektől és hírektől függően. Nem könnyű olvasmányok, viszont olyanok, mint a jó bor. Kóstolás előtt kételkedve nézegetjük, majd kóstolás után isszuk bánatra, mert segít, unalomra, mert színeket hoz és tartalmat. Egy képeslap gyűjtemény. Tele mindennel, melyet az ember végig felfedezésként él meg, mert semmi sem egyforma, és minden más benne, ahogy azt tovább olvassuk. 
 Szente Cs. János
LÉTDAC - VERSEK
Garabontzia kiadó
2014
------------------------------------
Gondola - HATÁRON IS TÚL – Szerkesztő: Kapui Ágota
Pénteki vendégünk: G. Szabó Ferenc, Gidófalva (Erdély)
Mottó: „Vannak vidékek legbelül...” (Kányádi Sándor)

készülődés
vártam a lesen hogy lássalak
mindig türelmesen
holnapi csendben suttogás
talán egyszer - holnapután
kék ég csaló szemeidben néznék
határon túl piros tutajon
elaltat - ringat e vízió
itt rokkant lét dalol
rozsdás iránytű arcoddal
örökzöld hit ráncaiddal
itt vagy voltál
még akkor is ha nem láttalak
nincs mire várnom
kedvenc csillagomba csomagollak
hogy megtaláljalak
amikor onnan is érted visszatérek
Forgás
fojtogat emléked
zsírozza a nyaktilót
szalmaágyunkon orgiáznak
szellem angyalok
hideg vérünk
csordogál lét pusztán
megvakult szerelmünk
kíntól őrjöngve rám vadász
menekülök megállás nélkül
éhesen szomjan mezítláb
végtelen fekete lyukban
forgok eszméletlenül
vers a kedves
alig vártam hogy veled legyek
simogasd csókjaiddal homlokom
érezzem újból tintaillatod
egy papírlapon
veled ismét kikötők nélkül
hajózni mérges vizeken szüntelen
kíntól őrjöngő partokat kerülve
egymásnak élni örök hűséggel
vadul szeretve míg üvölt a kéj
mámorunk vulkánjába újból lemerülve
szétrobban minden atomunk
s ránk nevet egy új fénycsecsemő
Látszat
Valakik ellopták a Hajnalt,
mint a főtéren lévő bronzszobrot.
Azóta bizonyos, hogy beolvasztották.
A hit sablonvonata átdöcög a városon
egykedvűen, céltalanul
a semmibe olvad.
Nyugalom van, monoton dalt
fütyül a szél,
mintha minden rendben lenne
ezen a néma reggelen.
Néha úgy érzem, jó lenne ismerni a keletkezési körülményeket ahhoz, hogy viszonylag pontos kép alakulhasson ki bennem azokról a versekről, amelyeket értelmezni szeretnék. Így talán közelebb juthatnék a költői szándékhoz, könnyebben megfejthetném a rejtvényt, amelyet az alkotó minden egyes költeményével felad számomra. A vers rébusz, amelyet soha nem lehet tökéletesen megérteni, mert a költő maga is egyetlen pillanat sugallatait rögzíti a sorokban, amelyek elillannak örökre. Ezért a mi feladatunk az, hogy megfejtési kísérleteinkkel minél közelebb kerüljünk ahhoz az ominózus pillanathoz. Ebben az intuíció segít minket, a tudás, a rutin itt csak másodlagos. Minden olvasó rendelkezik ezzel az intuícióval, amely fejleszthető és csiszolható.
G. Szabó Ferenc verseinek megfejtésében is inkább a megérzések vezérelnek. Valamifajta kettősség jellemzi a költői magatartásformát. Egyfelől a számomra oly ismerős székely keményfejűség, meg nem alkuvás, amelyet én „fenyő-szindrómának” neveznék. Inkább kettétörik, minthogy meghajoljon, inkább vállalja megsemmisülést, minthogy térdre kényszerüljön (ezt az életrajzi vonatkozások is alátámasztják). Másrészt, egyéniségének férfiasabb, keményebb oldalát jelentősen árnyalja az a fajta érzékenység, amellyel a környező világot és az emberi kapcsolatokat ábrázolja. A szerelemben, a hitben, az elkötelezettségben teljes odaadás mutatkozik meg. Az lélek síkján a feltétel nélküli azonosulás, az átélés legmagasabb hőfoka jellemzi. Az érzelmeket, így a szerelmet is szélsőségek, viharok, kísérik, a kitörés és az elcsituló indulatok kettőssége. Látszat című verse egyszerre láttatja a lélekben zajló folyamatokat és a létben folyó értékkiürülést, a társadalomban uralkodó nihilt és kilátástalanságot. Az ellopott bronzszobrokkal a múltunkat orozzák el, megsemmisítik, beolvasztják, de a tűrés látszólagos nyugalma mögött kitörni készülő indulat feszül, a tehetetlenség állapotában lassan záródik ökölbe a kéz.
Kevés szóval sokat, elhallgatással a lényeget, elfojtással a cselekvés időszerűségét fejezi ki G. Szabó Ferenc költészete.
(Kapui Ágota)



Egymást kiegészítő kötetek


Székely világunk versben és prózában 


Pénteken,  Kézdivásárhelyen, az Erzsébet teremben, mutatták be G. Szabó Ferenc gidófalvi író-költő Létdac és Félre az útból! – Zsebtörténetek című köteteit.

A jelenlévőket Ilyés András Zsolt, a kötetek szerkesztője köszöntötte, majd a szerző ismertette eddigi pályáját, a bemutatott könyvekről is szólva. „A vers- (Létdac) és a prózakötet kiegészíti egymást. Amit nem tudtam elmondani vers formájában, azt elmondtam a Zsebtörténetekben, ahogy érzem–élem e mi kis székely közös világunkat” – fogalmazott.A 2014-ben megjelent verses, valamint az idén kiadott prózakötetet méltató Czegő Zoltán költő, író, lapuk főmunkatársa megjegyezte, a legtöbbet használt fogalom a bemutatott kötetekben a lét, „a levésnek a szenvedélye, a megpróbáltatás ezen a földön”. A Falu eladó című novella felolvasása után hangsúlyozta, aki így ír nemzeti „sorsregényt” harminc sorban Erdélyben, arra figyelnünk kell, „hiszen önmagunkra figyelmeztet, jelenünkre, jövendőnkre”.

Daczó H. Barna, Hírmondó, 18/10/2016.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése